10/03/2012

Osprzęt elektroinstalacyjny - układy połączeń.


Dzisiejszy wpis dedykuję wszystkim majsterkowiczom, którzy we własnym zakresie konserwują instalacje elektryczne. Prezentuję "ściągawkę" do podłączeń poszczególnych elementów osprzętu elektroinstalacyjnego.

Łącznik pojedynczy:



Łącznik dwubiegunowy:
Przeznaczony jest do załączania dwóch obwodów jednym klawiszem. Stosowany np. kiedy istnieją dwa obwody o różnych napięciach (przykładowo 230V i 6V)  wymagające wspólnego włączania/wyłączania. Działa na zasadzie przełącznika (sprężyna nie odbija z powrotem po puszczeniu przycisku).
Łącznik świecznikowy:
Łącznik świecznikowy stosowany do załączania dwóch oddzielnych obwodów. Stosowany m.in. do żyrandoli. 



Łącznik schodowy:
Łącznik schodowy stosowany jest do obwodów, których stan można zmienić w dwóch lub więcej punktach. Najczęściej stosowany jest początku i końcu schodów, korytarzy.


Łącznik krzyżowy:
Łącznik wstawiany jest (jeden lub więcej) pomiędzy dwa końcowe łączniki schodowe, aby umożliwić stosowanie instalacji schodowej dla dowolnej ilości kondygnacji.

Na rysunku oczywiście znajduje się na środku:



Schemat podłączenia gniazda:




Źródło: materiały firmy Legrand www.legrand.com.pl oraz http://forumsep.pl


6 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja najwięcej przy budowie domu pozakładałem wyłączników krzyżowych https://interblue.pl/wylaczniki-krzyzowe,c,98 z tego względu że chciałem mieć możliwość regulowania światłą wszędzie gdzie mogłem. Jest to bardzo fajne rozwiązanie dla każdego domostwa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja się raczej takimi rzeczami nie zajmuję gdyż nie znam się na układach elektrycznych. Dla mnie najważniejsze jest to, aby mieć jak najniższe rachunki za prąd. Jest to możliwe i zrobiłem to poprzez zmianę operatora na https://poprostuenergia.pl/prad-dla-domu/ u którego teraz płacę znacznie mniejsze rachunki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety ja się za bardzo na prądzie nie znam i ewentualnie do wszelkiej maści napraw elektrycznych zdecydowanie bardziej wolę wezwać fachowca. Jak coś to na pewno elektryk z firmy https://elektrycy.warszawa.pl/ jest zdecydowanie godny polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wiele osób zastanawia się, jakie są najczęstsze problemy z elektryką, z którymi można się spotkać w domu. Te mogą obejmować awarie oświetlenia, problemy z gniazdkami czy przeciążenie instalacji. Na szczęście, zawsze można liczyć na wsparcie profesjonalistów z http://anluks.pl/. Są oni w stanie szybko zdiagnozować problem i przywrócić prawidłowe działanie instalacji.

    OdpowiedzUsuń